În ultimii ani, oportunitățile de muncă de la distanță au devenit tot mai populare, iar numărul persoanelor care aleg să lucreze de acasă a crescut exponențial. În prezent, în contextul răspândirii virusului COVID-19 la nivel global, munca de acasă nu mai reprezintă pentru mulți o alternativă ci este, mai degrabă, o necesitate și o măsură esențială în limitarea răspândirii acestuia.

În timp ce, pentru unii, lucrul de acasă pare o inițiativă promițătoare, alții se preocupă de felul în care această schimbare le va afecta productivitatea, capacitatea de gestionare a sarcinilor și, cel mai important, starea de spirit pe termen lung.

Așadar, ne-am gândit să împărtășim cu voi câteva idei și metode pentru a vă menține organizați, concentrați, productivi și optimiști când lucrați de acasă:

1. Stabiliți-vă un program clar de lucru

Odată cu această „libertate” de a lucra din confortul propriei locuințe, vin și câteva responsabilități, cum ar fi gestionarea sarcinilor, planificarea și autodisciplina. O modalitate bună de a vă asigura că vă organizați eficient timpul este stabilirea unui program clar de lucru. Dacă înainte obișnuiați să vă treziți dimineața la prima oră, să luați micul dejun, să savurați o cafea și apoi să vă apucați de muncă, la fel ar trebui să se întâmple și în cazul în care lucrați de acasă. Considerați fiecare zi de lucru ca fiind una obișnuită – bifați rutina de dimineață și pregătiți-vă să vă îndepliniți cu succes task-urile zilnice.

2. Folosiți-vă eficient momentele din zi în care sunteți cei mai productivi

Este foarte important să identificați perioadele în care vă simțiți cei mai productivi și energici. Specialiștii recomandă să gestionați task-urile mai complicate dimineața, întrucât acesta este momentul în care oamenii dau cel mai mare randament, și să profitați de momentele mai lejere pentru a bifa task-urile mai puțin solicitante, activitățile de rutină sau pe cele care nu necesită la fel de mult timp și energie pentru a fi îndeplinite. Totuși, este important să nu puneți foarte mare presiune pe voi. Dacă această schemă propusă de specialiști nu vi se aplică, găsiți-vă ritmul propriu de lucru și dozați-vă energia în funcție de cum simțiți că funcționează cel mai bine pentru voi.

3. Renunțați la pijamale

Cu siguranță mulți dintre noi și-au început primele zile de „work from home” în pijama. Faptul că nu suntem contrânși de reguli sociale atunci când ne aflăm în confortul locuinței noastre ne face să adoptăm această abordare relaxată asupra stilului de lucru. Deși nu este neapărat un lucru rău, ei bine, nu este nici unul productiv. Cu cât tindem să privim lucrurile dintr-o astfel de perspectivă, avem tendința de a amâna termenele limită sau de a adopta o atitudine de genul „mai am timp suficient”. Asta până când termenul limită bate la ușă și noi nu suntem pregătiți să-i deschidem. Asemenea situații creează într-o primă instanță stres care se transpune, într-un final, în lipsă de motivație. Așadar, pentru a intra în starea de spirit necesară pentru a fi productivi și a vă menține optimiști, poate fi de mare ajutor să adoptați în fiecare zi ținuta pe care ați purta-o și dacă ați merge la birou. La urma urmei, sunteți la serviciu – doar locația este diferită.

4. Organizați-vă un spațiu de lucru

Nu toată lumea are un birou acasă sau spațiul necesar pentru a dedica o întreagă încăpere pentru amenajarea unuia. Dar nici nu este nevoie. Dacă ne uităm atent, în orice locuință putem găsi un colțișor pe care să-l organizăm în așa fel încât să devină un spațiu potrivit pentru munca zilnică pe care o desfășurăm de acasă. Este important, totuși, să aveți în vedere faptul că spațiile care sunt asociate cu timpul liber, cum ar fi canapeaua sau dormitorul, s-ar putea să nu fie cele mai potrivite pentru a stimula productivitatea. Așa că, poate un tur al casei nu ar strica și v-ar ajuta să vizualizați posibilitățile de care dispuneți pentru instalarea viitorului vostru incubator de creație.

5. Luați pauze scurte

În timp ce muncim de acasă, tindem să fim prinși în sarcinile noastre și nici nu observăm cum zboară timpul. Pauzele sunt importante. Alocați-vă timp pentru a savura un prânz sănătos, luați o pauză de 5 minute pentru a face exerciții fizice sau, pur și simplu, desprindeți-vă pentru câteva clipe privirea de pe ecranul computerului și admirați împrejurimile.

6. Asigurați-vă că aveți condiții de lucru perfect funcționale

Asigurați-vă că aveți o conexiune puternică la Internet, prizele și sursele de alimentare vă sunt la îndemână și laptopul sau telefonul de lucru sunt încărcate și funcționale. De asemenea, dacă v-ați stabilit întâlniri online în această perioadă cu colegii, superiorii sau partenerii de afaceri, instrumente precum Zoom, Skype, Microsoft Teams, WhatsApp și alte tool-uri online v-ar putea fi de mare folos în facilitarea și eficientizarea comunicării. Și nu uitați: înainte de începerea ședințelor, asigurați-vă mereu că microfonul sau camera video sunt funcționale.

Pe scurt: cum vă mențineți productivi când lucrați de acasă?

ˆ ☐ Creați-vă un program clar de lucru și respectați-l
ˆ ☐ Prioritizați-vă sarcinile și găsiți perioadele în care productivitatea este la cote maxime în timpul zilei
ˆ ☐ Nu rămâneți toată ziua în pijamale
ˆ ☐ Definiți-vă bine spațiul de lucru
ˆ ☐ Nu uitați să luați pauze scurte
ˆ ☐ Asigurați-vă că aveți tehnologia necesară, conexiune la internet și dispozitive de comunicare complet funcționale